میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست مطالب

فهرست مطالب

هاست چیست ؟ و چطور یک هاست خوب تهیه کنیم ؟ (جلسه دوم = هاست)

هاست چیست

قبل از اینکه به تعریف هاست بپردازیم می خواهیم شما را ابتدا با موضوعی به اسم سرور آشنا کنیم . سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که منابع مختلفی از جمله فضای ذخیره سازی , پردازنده و … برای اعضای شبکه آن فراهم می آورد .اگر سرور را به بخش های کوچکتری تقسیم کنیم به این بخش های کوچکتر هاست می گویند و در واقع هاست یکی از بخش های این شبکه است. هاست در زبان انگلیسی به معنای میزبان است که از اطلاعات شما در اینترنت نگهداری می کند . و می توانید آنرا به صورت اجاره ای از یک روز تا چند سال اجاره کنید.

 

آموزش وردپرس

 

انواع هاست

همینطور که به سایت های مختلف در اینترنت سر زده باشید, مثل میزبان هاست با یکسری ویژگی های هر هاست مواجه شده اید که شاید در نگاه اول کمی نامفهوم باشد با ما همراه باشید تا در کنار هم با این واژه های نامفهوم بیشتر آشنا شویم .

 

در ابتدا به سراغ انواع هاست می رویم :

هاست اشتراکی

در این نوع هاست یک سرور به چندین بخش تقسیم می شود و هر بخش آن به یک سایت اختصاص داده می شود .

مزایا : قیمت بسیار مناسبی دارد و برای سایت های نوپا و تازه راه اندازی شده بسیار مناسب است .

معایب: این نوع از هاست ها با توجه به اینکه چندین سایت روی آنها اجرا می شود در مواقعی که ترافیک سایت بالا می رود با افت سرعت روبرو می شوند . از جمله عیب های دیگر هاست های اشتراکی امنیت پایین آنهاست چرا که با نفوذ به یکی از سایت هایی که با این سرور راه اندازی شده اند  احتمال نفوذ به دیگر سایت های این سرور بالاست .

 

سرور اختصاصی

در این نوع از هاست یک سرور به  طور کامل و انحصاری در اختیار یک مشتری قرار می گیرد و مشتری دیگر نگران افت سرعت و امنیت نیست. این نوع هاست با توجه به اینکه خصوصی است قیمت بسیار بالایی دارد . نگهداری از سرور اختصاصی و راه اندازی و نصب سیستم عامل و … برعهده مشتری است.

 

سرور نیمه اختصاصی

در هاست نیمه اختصاصی هر بخش سرور به وسیله ماشین مجازی ( VMware ) به بخش های مختلف تقسیم می شود و هر قسمت بصورت جداگانه مثل یک سرور ضعیف تر عمل می کند . این هاست قدرت و منابع بیشتری را نسبت به هاست اشتراکی در اختیار کاربر قرار می دهد . هزینه این نوع از سایت ها متوسط است و بین رنج قیمتی هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار می گیرد.

 

هاست ابری

در هاست ابری چندین سرور همیشه  در حال فعالیت هستند و هر وب سایت اگر نیاز به منابع بیشتری داشته باشد می تواند از هر کدام از سرورهایی که خلوت تر بود استفاده کند.

مزایا : هاست ابری محدود به یک سرور نیست و می تواند از هر سرور خلوتر منابع دریافت کند که باعث می شود این نوع هاست uptime  بالایی داشته باشد. قیمت مناسب از دیگر مزایای هاست ابری به شمار می رود.

معایب: با توجه به اینکه در هاست ابری اطلاعات پراکنده است امکان پشتبان گیری دشوارتر و همچنین امنیت آن پایین تر است.

 

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

  1. تفاوت اول در وب سرور آنهاست که وب سرور ویندوز IISو وب سرور لینوکس Apache  است.
  2. هاست ویندوز معمولا گرانتر از هاست لینوکس است ( به این دلیل که خرید هاست ویندوز مستلزم خرید لایسنس است).
  3. هاست لینوکس دارای امنیت و ثبات بیشتری نسبت به هاست ویندوز هستند.
  4. به طور معمول برای هاست ویندوز از بانک اطلاعاتی SQL Server و برای هاست لینوکس از بانک اطلاعاتی My SQL استفاده می شود.
  5. از کنترل پنل های plesk و helm برای هاست ویندوز و از کنترل پنل های Cpanel، DirectAdmin و پلسک Plesk برای هاست لینوکس استفاده می شود.

 

هاست وردپرس

وردپرس توسط هاست های لینوکسی و هاست های ویندوزی قابل میزبانی است اما با توجه به اینکه وردپرس درخواست های بیشتری را به سمت سرور ارسال می کند و تعداد درخواست های که به سمت سرور ارسال می کند از یک سایت معمولی بیشتر است پس به منابع بیشتری هم نیاز دارد. به همین دلیل هاست های وردپرسی که خود نوعی هاست لینوکسی هستند برای سایت های وردپرسی مناسبتر است . قیمت هاست های وردپرسی کمی بیشتر از هاست های اشتراکی است.

 

هاست ایران یا خارج؟

  • اثر تحریم ها در هاست ایران به این دلیل که سرور ها در داخل ایران است تاثیر گذار نیست اما در هاست خارجی دارای ریسک زیادی است و ممکن است با تحریم ایران این سرور ها از داخل ایران قابل دسترسی نباشد و تمام زحمات شما یک شبه به باد برود.
  • هاست های خارجی با توجه به پایداری شبکه و سرعت اینترنت دارای آپ تایم بالاتری نسبت به هاست های ایرانی هستند.
  • هاست های ایرانی با توجه به اینکه در داخل ایران هستند از امنیت بالاتری برخوردار هستند که برای سایت های مراکز مهم دولتی حائز اهمیت است.
  • در سایت های فروشگاهی با توجه به اینکه از درگاه پرداخت زیاد استفاده می شود بهتر که از هاست ایران استفاده شود چون تطبیق پذیری بهتری با درگاه چرداخت دارد.
  • هاست هم یکی از عومل تاثیر گذار در سئو سایت شما است و اگر می خواهید سئو بهتری بگیرید از هاست های خارجی که خیلی سریعتر و راحتر توسط گوگل ایندکس می شوند استفاده نمایید .
  • اگر کسب و کار شما در ایران است و قصد جهانی کردن آن را ندارید بهتر است که از هاست های ایرانی استفاده کنید.

 

چه شرکت ارائه دهنده هاستی مناسب سایت من است؟

برای خرید هاست به نکات زیر دقت کنید :

  • از کنترل پنل آن هاست اطلاع پیدا کنید . پیشنهاد بنده این است که از هاست هایی خرید کنید که کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین برای لینوکس و پلسک برای ویندوز پشتیبانی می کنند.
  • از اعتبار شرکت ارائه دهنده هاست اطمینان حاصل کنید و به دنبال اعتبار باشید نه قیمت پایین !!!
  • آیا شرکت هاستینگ امنیت هاست و سرور را تضمین می کند؟! به دنبال امنیت باشید نه قیمت پایین !!!
  • به دنبال خرید از شرکت هاستینگی باشید که زمان بالا بودن (uptime) زیر 99 درصد نباشد.
  • به خدمات مشتریان شرکت هاستینگ دقت کنید! آیا خدمات خوبی ارائه می دهند؟ یک شرکت ایده آل 7 روز هفته و بصورت 24 ساعته با رعایت ادب و احترام پاسخگوی شما باشد .

[jwp-video n=”1″]

 

جمع بندی

در این مقاله آموزشی به مبحث هاستینگ پرداختیم .متوجه شدیم هاست چیست . با انواع مختلف هاست آشنا شدیم . تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز را یاد گرفتیم و متوجه شدیم که آیا هاست داخلی به درد سایت ما میخورد یا نه بهتر است هاست خارجی تهیه کنیم . و در انتها به شما راهنمایی های لازم را دادیم  که بهتر است از کدام هاستینگ خرید کنید .

امیدوارم این مقاله آموزشی مورد توجه شما قرار گرفته باشد . برای اینکه بتوانیم به این راهمان ادامه دهیم نیازمند کامنت های سبزتان هستیم .

6 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر؛ ببخشید من این سایت میزبان هاست رو که پیشنهاد دادید توی فیلم سرچ میکنم پیداش نمیکنم؛میشه لینکش رو بذارین؟ بعد اینکه من سیستم عامل لپتاپم ویندوز هست؛ میتونم از هاستای لینوکسی استفاده کنم؟

    1. سلام وقت بخیر میتونید از سایت هایی مثل مارال هاست استفاده کنید.
      نه هاست خیلی به سیستم عامل سیستم شما ارتباطی نداره شما اگر میخوایید وردپرس داشته باشید باید لینوکسی تهیه کنید

  2. اگر مقیم خارج از کشور باشم پبشنهادتون استفاده از کدوم هاست است؟ نحوه خرید هاست همینطوریه که در ویدیو بود و فقط باید ادرس و کدپستی و تلفن و… کشور مقیم داده بشه؟ ممنون از آموزش ارزشمندتون

    1. با سلام و احترام
      شما در جلوی رویتون هاست هایی مثل hostinger هست که خیلی با کیفته نیازی نیست سرور از ایران بخرید از سرویس های با کیفیت اروپا استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *