میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست مطالب

فهرست مطالب

سایت ساز چیست و چرا نباید به آن اعتماد کرد

سایت ساز چیست

راه اندازی یک سایت اینترنتی به منظور ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد، یک سایت آموزشی، یک سایت خدماتی برای گسترش کسب و کار فعلی و یا حتی یک سایت شخصی از مواردی است که ممکن است از ذهن هر کسی گذشته باشد و در صورتی که روش های طراحی سایت و ساخت آن را دنبال کنید، می توانید متوجه این موضوع بشوید که طراحی سایت یکی از کارهای پر دردسر و مشکل ساز خواهد بود که پیچیدی هایی را برای خود دارد و وقتی که به دنبال ساده ترین روش برای انجام آن بگردید، ممکن است با موارد مختلفی مواجه شوید. یکی از مواردی که بعد از جست و جو های خود به آن برخورد می کنید، سایت ساز است. اما این موضوع که سایت ساز چیست و آیا واقعا می تواند برای ما کاری را از پیش ببرد از موضوعاتی است که نیاز به بررسی بیشتری را دارد.

وقتی که پای طراحی سایت که یکی از پردرآمدترین حوزه های طراحی سایت می باشد، باید گفت که شما با خیل عظیمی از تبلیغات مواجه می شوید که می توانند یک سایت اینترنتی را از 90 هزار تومان تا 100 میلیون تومان به شما بفروشند و در بین تمامی این تبلیغات سایت ساز هایی که شما با استفاده از آنها یک ساعته یک سایت را مانند سایت های زیبایی که نمونه آنها را می بینید می سازید و برای آنها به صورت ماهانه هزینه کمی را پرداخت می کنید، از همه بیشتر فریبنده خواهند بود. اما آیا واقعا این سایت ها می توانند به همان صورت گفته شده برای شما کار کنند!؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که حقیقت پشت سایت ساز چیست و چرا نباید به هیچ عنوان به این سایت ساز ها اعتماد کنیم.

قبل از بررسی این موضوع بهتر است کمی در مورد اینکه خود سیستم سایت ساز چیست و چه طور کار می کند صحبت کنیم.

 

سایت ساز چیست

در پاسخ به این سوال که سایت ساز چیست می توان گفت که سایت ساز ها سیستم هایی هستند که با استفاده از آنها می توان یک وب سایت اینترنتی را با قابلیت های ساده و به صورت بصری کد نویس کرد و مهمترین ویژگی هایی که این سایت ساز ها دارند این است که شما برای کار با آنها به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید. در واقع باید گفت که سایت ساز یک برنامه و اپلیکیشن است که به شما کمک می کند تا سایت خود را راه اندازی کرده و این سایت را برای شما مدیریت می کند. در صورتی که به این نتیجه رسیده اید که این موضوع می تواند خیلی هم خوب باشد باید گفت که درست است، اما اگر از ویژگی های دیگری که یک سایت اینترنتی لازم است داشته باشد مطلع باشید دیگر این موضوع که سایت ساز خوب و کاربردی است به نظر شما جلوه نخواهد کرد.

در صورتی که بخواهیم در مورد طراحی سایت به صورت پایه صحبت کنیم، باید بگوییم که یک سایت اینترنتی دقیقا یک برنامه کامپیوتری است که نیاز دارد مانند برنامه های دیگر برنامه نویسی شده و آماده استفاده شود. این برنامه نویسی بر اساس کاری که سایت قرار است انجام دهد و فریم ورک ها و تکنولوژی هایی که از آنها استفاده می کند می توانند متفاوت باشند، به طور مثال شما می توانید یک سایت را به صورت پایه با فریم ورک لاراول که در مقاله لاراول چیست آن را بررسی کردیم طراحی کنید که در این صورت لازم است کار را با زبان php انجام دهید. همینطور اگر به سراغ ویوی جی اس که در مقاله ویو جی اس چیست مورد بررسی قرار گرفت بروید شما به زبان جاوا اسکریپت نیاز خواهید داشت.

همانطور که قابل حدس است، طراحی سایت به این روش ها کاری دشوار می باشد که می تواند هم هزینه شما را بالا ببرد و هم در آخر آنچه که می خواستید برای شما از آب در نیاید. بعد از فریم روک هایی که از پایه کار را برای شما فراهم می کنند، سیستم های مدیریت محتوا قرار دارند. سیستم مدیریت محتوا یک هسته خام است که می تواند برای شما یک سایت اینترنتی را راه اندازی کرده و امکانات پایه را در اختیار شما قرار دهد. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که با استفاده از قالب ها و افزونه ها آن را تبدیل به سایت حرفه ای ای کنید که می خواهید داشته باشید.

سیستم سایت ساز چیست

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا امروزه بخش عظیمی از وب و اینترنت را پوشش داده است و می توان گفت که بیشترین سایت های دنیا با این روش ساخته شده اند و یک مورد کاملا قابل اعتماد خواهد بود. وقتی که شما از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید، دقیقا یک سایت دارید که می توانید فایل ها و هسته اصلی آن را مشاهده کنید، از آنها بکاپ تهیه کنید و تا جایی که بخواهید آنها را ویرایش و ادیت کنید، همینطور شما می توانید به هاست خود دسترسی داشته باشدی  و دامنه شما هم در اختیار شما خواهد بود.

گزینه بعدی که می توانید برای طراحی سایت از آن استفاده کرد سایت ساز ها هستند. در مورد اینکه سایت ساز چیست باید گفت سایت ساز یک اکانت از یک سایت بزرگتر است که به شما یک یا چند صفحه از سایت مادر را می دهد که می تواند با استفاده از دامنه ای جدا یا یک زیر دامنه در اختیار شما قرار بگیرد. در مورد سایت ساز ها باشد گفت که شما به فایل های سایت خود دسترسی کامل را نداشته و حتی در بعضی از موارد  دامنه نیز در اختیار شما نخواهد بود. تمامی ویژگی ها و ویرایش های اعمال شده هم بسته به این خواهد بود که سیاست های سایت مادر و ارائه کننده سایت ساز چیست و شما بر خلاف آن نمی توانید کاری را انجام دهید.

در مورد سایت ساز ها باید گفت که سایت های زیادی هستند که از آنها استفاده می کنند اما استفاده از سایت ساز بعد از سیستم های مدیریت محتوا قرار دارد و در صورتی که توضیحاتی که در ابتدا در مورد اینکه کارکرد سایت ساز چیست طرز فکر شما را نسبت به اینکه تفاوت سیستم های مدیریت محتوا و سایت ساز چیست کمی دچار شک کرده است در بخش بعد این مورد را بررسی خواهیم کرد.

 

تفاوت سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز چیست

وقتی که بخواهیم تعریفی برای این موضوعات که سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز چیست ارائه کنیم ناخودآگاه تعاریف شبیه به همین ارائه می شود و می توان گفت که هر دوی آنها این مزیت را دارند که یک سیستم آماده در اختیار شما قرار بگیرد و شما بتوانید آنها را ویرایش کنید و سایت خود را با استفاده از ادیت چیزی که وجود دارد به جای ساخت یک برنامه و سایت از پایه طراحی کنید. همینطور هر دوی آنها می توانند بدون نیاز به دانش کدنویسی این کار را برای شما انجام دهند. البته لازم به ذکر است که برای این موضوع باید به انتخاب سیستم مدیریت محتوای خود هم توجه داشته باشید.

اما این موضوع که تفاوت های سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS و سایت ساز چیست موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت و در واقع باید گفت بدون در نظر گرفتن محدودیت ها و امکانات پشت پرده نمی توان گفت که این دو سیستم چه تفاوتی با هم دارند. اولین موضوعی که می توان در رابطه با تفاوت این دو سیستم ارائه کرد، ساختار آنها می باشد. ساختار اصلی سیستم های مدیریت محتوا یک ساختار مستقل و یکپارچه است اما در مورد سایت ساز ها باید گفت که سایت شما زیر مجموعه ای از سایتی بزرگتر می باشد.

تفاوت سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز چیست

این موضوع می تواند خود ایجاد کننده تفاوت های زیادی باشد، به طور مثال شما این امکان را خواهید داشت که سیستم مدیریت محتوا را توسعه داده و آنطور که خودتان می خواهید از آن استفاده کنید، اما در مورد اینکه وضعیت سایت ساز به چه صورتی می باشد باید گفت که توسعه در آن معنای چندانی ندارد و داستان از همین قرار است که می بینید و همین چند صفحه را بیشتر می خواهید داشت. همینطور در سیستم مدیریت محتوا همه چیز در اختیار شما سات و اختیار این موضوع را دارید که دامنه خود را تغییر داده و یا اینکه پلتفرمی که دارید را تغییر دهید. اما در مورد سایت ساز ها نمی توان از این موارد استفاده کرد.

به طور کلی باید گفت که شما در استفاده از سیستم مدیریت محتوا کاملا آزاد خواهید بود و می توانید آن چیزی که از سایت خود انتظار دارید را از آب در بیاورید اما با ورود به سایت ساز متوجه این موضوع خواهید شد که آن دمو های زیبایی که دیده بودید آنقدر ها هم که باید دست شما را باز نمی گذارند و نمی توانند آنچه که سایت شما برای رشد و رسیدن به هدف اصلی خود نیاز دارد را برای شما فراهم کنند. در ادامه در مورد موارد و معایبی که با استفاده از سایت ساز ها گریبان ما را خواهد گرفت و این موضوع که چطور می توانیم از دست آنها نجات پیدا کنیم را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

8 دلیل مهم برای غیر قابل اعتماد بودن سایت ساز

در بخش های قبلی در مورد اینکه سایت ساز ها می توانند چه امکاناتی را به ما بدهند و در عوض چه محدودیت هایی دارند صحبت کردیم. در این خصوص باید گفت که سایت ساز ها راحتی طراحی را برای ما خواهند داشت اما از آنطرف محدودیت ها و نقاط ضعف بیشتری را به ما متحمل می شوند و می توان گفت که این محدودیت ها می تواند جلوی پیشرفت سایت شما را گرفته و آسیبی که دارند بسیار بیشتر از راحتی در طراحی است.

در این بخش قصد داریم تا به معرفی این موضوع که نقاط ضعف سایت ساز چیست بپردازیم و با بررسی 8 مورد از مهمترین دلایلی که سایت ساز ها را تبدیل به یکی از بدترین پلتفرم ها برای راه اندازی سایت می کند صحبت کنیم و این موضوع را با یک رویکرد نقد و بررسی دنبال کنیم. در صورتی که بخواهیم دلایل عدم مناسب بودن سایت ساز ها را تشریح کنیم می توانیم این موارد را معرفی کنیم:

 

عدم امکان توسعه مناسب

یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد که می توان به عنوان اولین گزینه در مورد اینکه دلایل عدم قابل اعتماد بودن سایت ساز چیست به اشاره کنیم این است که سایت ساز ها نمی توانند امکانات لازم برای توسعه های درست و حسابی را برای ما فراهم کنند. در اولین برخورد شما با یک سایت ممکن است که این موضوع که بتوانید از 100 ماژول مختلف برای سایت خود استفاده کنید و رنگ و لعاب سایتتان را تغییر دهید، یک مورد مهم و کاربردی تلقی شود اما در صورتی که به سراغ ساخت و راه اندازی یک سایت اینترنتی بروید و سایت شما به بازدهی برسد، خواهید دید که امکانات بسیار بسیار بیشتری را برای آن نیاز دارید.

تقریبا تمام کسانی که وارد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین و یا راه اندازی بخش اینترنتی کسب و کار خود می شوند با این مشکل مواجه خواهند شد که بعد از مدتی نیاز به امکاناتی که از قبل نمی دانستند را تجربه می کنند. در صورتی که بخواهیم بگوییم وضعیت استفاده کنندگان از سایت ساز چیست باید گفت که این افراد به هیچ عنوان نمی توانند این کار را انجام دهند و در صورتی هم که بخواهند پلتفرم خود را تغییر دهند باید همه هزینه هایی که داده اند را دوباره بپردازند و مشکلات زیادی خواهند داشت.

پس به طور کلی می توان گفت اولین مشکلی که سایت ساز برای شما ایجاد می کند این است که دست و پای شما را برای قابلیت های جدید می بندد و نمی توانید از آنها استفاده کنید.

 

پرداخت اشتراکی

هزینه ها همواره یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی هستند که می توانند راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را به خطر انداخته و یا ادامه کار را برای آن غیر ممکن کنند. در مورد اینکه اوضاع هزینه مورد استفاده در سایت ساز چیست و سایت ساز چه برخوردی را با هزینه ها دارد باید گفت که هزینه ها در سایت ساز اشتراکی هستند. اما در مورد سیستم های مدیریت محتوا شما نیاز دارید تا یک هزینه در ابتدای راه انجام داده و سایر موارد برای شما رایگان خواهد بود. البته باید گفت که هزینه هاست هم که به صورت ماهیانه باید برای میزبانی و بالا نگه داشتن سایت خود لازم دارید را باید در نظر داشته باشید.

وقتی که شما یک سایت را با استفاده از سایت ساز راه اندازی می کنید، لازم است که از روز اول برای آن هزینه های ثابت را پرداخت کرده و این موضوع ادامه پیدا می کند، ادامه دار شدن این موضوع می تواند در مجموع برای شما هزینه های بسیار بسیار بالاتری را داشته باشد و این در حالی است که همواره به شما خدمات ثابتی داده می شود و در صورتی که بخواهید از امکانات بیشتر یا خدمات بهتر برای هاست خود استفاده کنید لازم است که پلن خود را ارتقا دهید. در مورد اینکه وضعیت پلن های حرفه ای سایت ساز چیست هم باید گفت که تمامی آنها هزینه ای چند برابر یک سیستم مدیریت محتوا را از شما خواهند گرفت و باید گفت که در بلند مدت از نظر هزینه به هیچ عنون به صرفه نخواهد بود.

پرداخت اشتراکی

این در حالی است که سایت ساز صرفا از شما یک حق اشتراک دریافت کند. خیلی از سایت ساز ها مانند شاپیفای برای درگاه پرداختی که به شما ارائه می کنند هم از شما کارمزد می گیرند و این موضوع می تواند هزینه های زیادی را برای شما داشته و به صورت مستقیم به سود شما آسیب برساند.

 

وجود گلوگاه

گلوگاه ا همان Bottleneck یکی از اصطلاحاتی است که معمولا در علوم کامپیوتر از آن زیادی استفاده می شود و یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای یک سیستم، یک برنامه، یک سایت و کلا یک مجموعه کامپیوتری رخ دهد. در واقع گلوگاه به این معنی است که نقطه ای در سیستم ما وجود دارد که کارکرد کل سیستم به آن وابسته بوده و در صورتی که این نقطه دچار سیستم شود، کل سیستم از پا در خواهد آمد. در مورد سایت ساز ها باید گفت که سایت ما در این گلوگاه را ایجاد کرده است و سایت شما تا ای برای شما کار خواهد کرد که سایت اصلی سرپا باشد. پس در صورتی که در سایت اصلی هر اختلالی به وجود بیاید سایتی که شما با سایت ساز ساخته اید هم خراب خواهد شد.

در این نوع از سایت ها تقریبا شما اختیار سایت خود را در دستان یک بخش ضعیف قرار داده و کنترلی روی آن ندارید. البته این موضوع که این سایت می تواند به بهترین شکل ممکن برای شما کار کند موضوعی است که در تبلیغات به شما تضمین داده می شود، اما در صورتی که شرایط و قرارداد را مشاهده کنید، زمان های بالایی برای قطعی مجاز به شما اعلام خواهد شد که در واقع سیستم ممکن است برای رفع برخی از مشکلات از کار بیفتد. شاید به نظر برسد که این مورد منطقی می باشد اما باید گفت که به این صورت نبوده و عموما این سایت در ساعت ههای شلوغ که پیک بازدید از سایت می باشد و مصرف منابع بالا می رود از کار می افتد و این موضوع می تواند به سادگی باعث از کار افتادن سایت شما هم بشود.

 

اشتراکی بودن هاست و هسته سایت

وقتی که شما یک سایت کامپیوتری را برای خود راه اندازی کرده و برای کسب و کار اینترنتی خود به آن تکیه می کنید، قطعا انتظار دارید که سایت شما خوب و درست کار کند و سرعت لازم را داشته باشد. در صورتی که از یک سیستم سایت ساز برای سایت خود استفاده کنید، متاسفانه باید گفت که سایت شما چنینی روالی را برای کار کردن دنبال نمی کند و اتفاقی که برای شما می افتد این است که سایت شما به همراه چندین سایت دیگر روی یک سرور قرار گرفته و سرور در لحظه باید به درخواست های تمام این سایت ها رسیدگی کند.

اشتراکی بودن هاست و هسته سایت

در صورتی که بخواهیم بگوییم ایراد این ویژگی از سایت ساز چیست باید گفت که اگر یکی از سایت ها سایتی شلوغ باشد و منابع بالایی را مصرف کند، سایت شما هم دچار اختلال خواهد شد. در واقع باید گفت عملکرد سایر سایت هایی که از این سایت استفاده می کنند می تواند با کارکرد منظم و درست سایت شما آسیب برساند و میزان اختلالات به شدت بالا خواهد رفت.

البته در خیلی از سایت های مطرح مانند شاپیفای این موضوع با استفاده از سیستم های میزبانی قدرتمندی مانند ابر آمازون(Amazon Cloud) برطرف شده است اما در مورد سیستم های داخلی باید گفت که نهایت سرویسی که برای میزبانی استفاده می شود یک سرور اختصاصی عادی است که در بعضی از موارد یک برچسب ابری هم به آن زده اند.

 

عدم امکان اکسپورت کردن فایلها

وضعیتی را در نظر داشته باشید که شما با استفاده از یک سایت ساز سایت خود را راه اندازی کرده اید و چند وقتی روی آن کار کرده و به بازدهی خوبی هم رسیده اید و اطلاعات زیادی را روی سایت خود دارید، در اینجاست که قیمت های حدیدی از طرف پلتفرم مورد نظر ارائه شده و شما به یک باره باید هر چه که از سایت در آورده اید را به این سایت ساز بدهید و با افزایش های غیر منطقی مواجه شوید، در صورتی که بخواهید از این پلتفرم به یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای بروید و سایت خود را تغییر دهید، شما از اطلاعات خود هیچ پشتیبانی ندارید و امکان اکسپورت به شما داده نخواهد شد.

عموم سیستم های سایت ساز، سیستم هایی شخصی سازی شده با حداقل امکانات هستند و فقط نمایش خوبی دارند و نمی توان اطلاعات آنها راب رای سایر پلتفرم ها خارج کرد. این مورد می تواند آسیب های بسیار زیادی را برای شما داشته باشد و تقریبا باید تمام موارد را رها کرده و تنها چیزی که برای شما باقی می ماند دامنه سایت شما خواهد بود. البته باید در نظر داشت که این دامنه هم در بعضی از مواقع در اختیار سایت ساز خواهد بود. خصوصا در پلتفرم هایی که به شما دامنه را به صورت رایگان می دهند.

در کل می توان گفت که شما روی اطلاعات خود هیچ مالکیتی نخواهید داشت و تمامی این اطلاعات غیر قابل خارج کردن می باشد و اگر بخواهی سایت خود را ارتقا دهید و حرفه ای تر عمل کنید باید از صفر دوباره تمام کارهایی که کرده اید را یک بار انجام دهید و اطلاعات را دستی وارد کنید.

 

عدم کنترل روی دامنه و هاست

در مورد اینکه این ایراد سایت ساز چیست در بخش قبلی هم اشاره هایی کردیم و باید بگوییم که شما روی فایل های سایت خود هیچ کنترلی نداشته و عملا نمی توانید متوجه بشید که در سایت شما چه خبر است و اینکه بخواهید تغییری را در سایت ایجاد کنید، شاید شا بنا به دلایلی نیاز داشته باشید تا از سایت خود بکاپ های سطح بالا گرفته و یا ویرایش های خاصی را روی فایل های سایت و از طریق کد انجام دهید، این موضوع در یک سایت ساز به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

در صورتی که نگاهی به کنتر لپنل های هاست هایی مانند سی پنل داشته باشید، متوجه این موضوع می شوید که با چه لیست بزرگی از امکانات سروکار دارید که می تواند قابلیت های زیاد و خوبی راب رای شما ارائه کند، همینطور شما می توانید خیلی از تنظیمات امنیتی را روی سایت خود از این بخش ها انجام دهید که در صورتی که از سیستم سایت ساز استفاده کرده باشند از همه این موارد محروم خواهید بود. معمولا کسانی که به سراغ استفاده از این سیستم های فریبنده میروند از اینکه در اصل چه امکاناتی از آنها سلب خواهد شد اطلاعی ندارند چون دلایل نیاز به آن را درک نمی کنند. اما اگر به سراغ امکانی مانند سی پنل بروید متوجه خواهید شد که همه این موارد

همینطور اگر بخواهید که از روش هایی مانند استفاده از زیر دامنه استفاده کنید، باز هم نمی توانید دامنه خود را مدیریت کنید و تعیین کنید که کار به چه صورتی انجام شود. در واقع شما اختیارات کامل را در این زمینه واگذار کرده اید و تنها چیزی که دارید نمای ساده و محدودی است که آن را می بینید و می توانید با ماژول هایی که در اولین نگاه خوب به نظر می رسند روی این نما دستکاری هایی را انجام دهید.

عدم کنترل روی دامنه و هاست

 

عدم وجود بکاپ منظم

وقتی که شما یک سایت اینترنتی را اداره می کنید و کسب و کار خود را روی آن بنا کرده اید، این موضوع که به صورت منظم و دوره ای از سایت بکاپ گرفته شود یکی از مهمترین کارها برای سایت خواهد بود. در مورد اینکه وضعیت بکاپ در سایت ساز چیست باید گفت که اگر به شما گفته می شود که از سایت شما بکاپ می گیرند با یک دروغ بزرگ مواجه هستید و زیرا قابلیت بکاپ گرفته شدن در سایت ساز به سایت مادر متصل خواهد بود و اگر بخواهد از هسته اصلی بکاپ بگیرند باید تمامی سایت های روی آن بکاپ گرفته شود و با یک بکاپ عظیم مواجه خواهیم شد که می تواند منابع سرور را استفاده کرده و تمامی سایت های روی آن به مشکل می خورند و در واقع باید گفت که به نوعی بکاپ گیری از سایت ساز اری نشدنی خواهد بود.

در صورتی که اتفاقی برای سایت شما بیفتد می توان آن را با تنظیمات ذخیره شده از لاگ اقدامات انجام گرفته روی سایت ساز کنترل کرده ولی اگر موضوع جدی باشد و یک ویروس بزرگ به سایت بزند یا اتفاق بدی در هنگام عملیات های ذخیره سازی بیفتد و سرور کرش کند عملا باید فاتحه سایت خود را بخوانید و دست شما به جایی بند نخواهد بود. ارائه تضمین های آبی برای این پلتفرم ها قبل از خرید آسان است اما اینکه بخواهند به شما به صورت واقعی سرویس دهی کنند بهانه های زیادی برای آنها وجود خواهد داشت و باید گفت که واقعا کسی پاسخگو نیست و از آنجا که شما هیچ چیزی را نمی بیند و هیچ شفافیتی در این مورد وجود ندارد نمی توانید از کس دیگری هم مشورت بگیرید و در واقعی هر چیزی که به شما گفته شود را باید بپذیرید.

 

عدم وجود نمونه موفق و قابل قبول

به جرات می توان گفت که شما نمی توانید یک سایت خوب را پیدا کنید که روی سایت ساز ها بنا شده باشد و با استفاده از امکاناتی که به آن داده شده است یک کسب و کار خوب را داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند در این مورد باید گفت که سایت شاز ها واقعا تا کنون موفق نشده اند که نیاز های کاربران خود را رفع کرده و آنقدر کیفیت سرویس بدهند که کسی را راضی نگه داشته و در واقع این سطح از خدمات برای رسیدن به رشد مورد نظر کافی نمی باشد.

در مورد اینکه یاراد سایت ساز چیست باید گفت که سایت ساز ها نمی توانند انتظارات را آنگونه که باید برآورده کنند. این کار حتی از سیستم های مدیریت محتوا هم به خوبی ساخته نیست و در بعضی از موارد با 25 سال تجربه باز هم کاستی هایی وجود دارد.

یکی از مهمترین دلایلی که سایت ساز ها نمی توانند خدمات خوبی بدهند مربوط به موارد امنیتی و پیچیدگی های پیاده سازی است. شاید شما ببینید که ارائه کننده یک سایت ساز یک برنامه نویس قدر است که همه کاری از آن بر می آید و واقعا آن را بشناسید. اما همین برنامه نویس برای اینکه بتواند سایت ساز خود را تجاری کند به ناچار باید بعضی از جاهای کار را بپیچاند و از بعضی موارد فاکتور بگیرد، وگرنه نمی تواند خود را به بازار رسانده و از رقابت کنار زده خواهد شد. پس شاید به محصولات بهترین ها هم نتوان در این مورد اتکا کرد.

در کل می توان گفت استفاده از سایت ساز را یک اشتباه بزرگ برای راه اندازی سایت است که خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید شما را پشیمان خواهد کرد. شاید این موضوع برای کسی که خیلی با سایت آشنایی ندارد کامل به نظر برسد اما در واقع با استفاده از سایت ساز شما یک ماشین زیبا با موتوری ضعیف دارید که حتی فرمان آن هم درست برای شما نخواهد پیچید و راه خود را می رود!

اکنون که متوجه شدیم سایت ساز چیست و چه دردسر هایی برای ما دارد، مطمئنا این سوال که راهکار داشتن یک سایت با دردسر کمتر و همینطور کیفیت خوب و امکانات تکمیل که بتوان آن را گسترش داد و از آن استفاده کرد کدام است، مجددا در ذهن ایجاد می شود. در بخش بعدی به معرفی بهترین سیستمی که می تواند پاسخ این سوال باشد خواهیم پرداخت.

 

راهکار طراحی سایت ساده و بی دردسر

شاید شما بتوانید با استفاده از یک سایت ساز ظرف مدت زمان کمی یک سایت را بسازید و طراحی کنید و در مورد اینکه اصلی ترین ویژگی سایت ساز چیست هم باید همین مورد را گفت. اما این در زمان کوتاهی هم متوجه خواهید شد که اشتباه کرده اید و این سایتی که در اختیار شما گذاشته شده است بدرد نمی خورد. هر چه این زمان کوتاه تر باشد، فرصت اشتباه برای شما بیشتر خواهد بود و باید گفت که وقت بیشتری برای استفاده از یک سایت بهتر و با کیفیت خواهید داشت.

راهکار طراحی سایت ساده و بی دردسر

در مورد اینکه راهکار طراحی سایت ساده و بی دردسر و فرار از دردسر ها و معایب سایت ساز چیست می توان استفاده از سیستم های مدیریت محتوا را به شما معرفی کرد. این سیستم ها که در این مقاله از آنها زیاد صحبت کردیم لول بالاتری از سیستم های سایت ساز هستند که می توان با استفاده از آنها یک سایت اینترنتی را به صورت کامل پیاده سازی و مدیریت کرد و ویژگی ای که به شما می دهند این است که به صورت اوپن سورس ارائه شده و شما می توانید هر طور که دلتان بخواهد آن را تغییر داده و گسترش دهید. در واقع این سیستم ها به شما اجازه می دهد که به سرعت یک سیستم را آماده سازی کنید و از آن استفاده کنید.

اما در مورد اینکه باید به سراغ کدامیک از سیستم های مدیریت محتوا بروید می توان گفت بهترین گزینه همان سیستمی است که نیمی از سایت های اینترنتی را ساخته است و بیش از 50 درصد از کاربران ترجیح داده اند که از آن استفاده کنند. وردپرس بزرگ که مطمئنا نام آن را شنیده اید می تواند گزینه ای باشد که تمامی چیز هایی که نیاز دارید را به شما ارائه می کند.

هر چند که وردپرس یک سیستم بزرگ و پیچیده و پیشرفته است، اما با استفاده از امکاناتی که قالب ها و افزونه های آن برای شما فراهم کرده اند می توانید حتی راحت تر از یک سایت ساز با آن کار کنید. در صورتی که بخواهیم بگوییم که این سیستم چه ویژگی هایی دارد که می توان به آنها تکیه کرد می توانیم این موارد را نام ببریم:

 

قالب محور بودن و افزونه محور بودن

یکی از مهمترین امتیازاتی که در اختیار وردپرس قرار دارد و می توان آنها را بازوان توانمند وردپرس در نظر گرفت، قالب محور بودن و افزونه محور بودن آن است. شما دقیقا مانند سایت ساز ها می توانید قالب های مختلف را برای سایت خود مشاهده کنید و هر کدام که مناسب کار شما بود را انتخاب کنید. این قالب ها یک ویژگی منحصر به فرد دارند و آن این است که امکانات فوق العاده بیشتری را برای شما خواهند داشت و می توان گفت که از آنچه که در سایت ساز گیر شما می آید بسیار بسیار پیشرفته تر هستند.

همینطور در صورتی که به هر ویژگی اضافی و عجیب و غریبی که احتیاج داشته باشید، می توانید از طریق افزونه ها دسترسی داشته باشید و تقریبا می توان گفت که کاری نیست که این افزونه ها برای شما انجام ندهند. شما با نصب افزونه و ارائه تنظیمات روی آن در کمتر از 5 دقیقه و بدون استفاده از هر گونه کد نویسی می توانید تغییرات مورد نیاز خود را روی سایت اعمال کرده و یا قابلیت های عددی را به آن اضافه کنید، این در حالی است که اگر بخواهیم بگوییم روال این کار ها در سایت ساز چیست باید گفت که با یک تیک در پشتیبانی چند روزی بلاتکلیف خواهید بود و بعد از آن همه شما گفته خواهد شد که این کار امکان پذیر نمی باشد.

به طور کلی می توان گفت که کاری نیست که با استفاده از این دو امکان در وردپرس انجام نشود و وردپرس از همه لحاظ در این موارد برتری دارد. البته سیستم های مدیریت محتوای دیگری مانند جوملا همین امکان را به شما ارائه خواهند کرد، اما باید گفت که تعداد افزونه ها و قالب ها و همینطور سطح امکانات و منابع آموزشی موجود برای این سیستم ها به قدری نیست که بتوانند با وردپرس رقابت کرده و وردپرس به شما امکانات بیشتری را می دهد.

 

هزینه های مقرون به صرفه

در مورد هزینه ها در وردپرس باید گفت که وردپرس سیستمی رایگان است که برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه نیست، اما خیلی از قالب ها و افزونه ها به صورت غیر رایگان بوده و شما لازم است که برای استفاده از امکانات پرمیوم و خرفه ای مقدار کمی هزینه پرداخت کنید. در این حالت باید گفت که این هزینه می تواند تنها به اندازه هزینه یک یا دو ماه یک سایت ساز باشد. در واقع شما در استفاده از وردپرس با اعداد بسیار کوچک و مقرون به صرفه ای کار می کنید که می توانید به راحتی سایت خود را گسترش داده و از امکانات متعدد استفاده کنید.

هزینه های مقرون به صرفه

همینطور در صورتی که بخواهید بخش از کارهای خود را به صورت برون سپاری انجام دهد و از نیروی متخصص استفاده کنید، با هزینه های خوبی طرف خواهید بود و می توان گفت برنامه نویسی های اختصاصی هم برای شما به نسبت سایر فریم ورک های طراحی سایت خیلی ارزانتر از آب در خواهد آمد.

 

عدم وجود انحصار

مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که وقتی شما با یک توسعه دهنده برای سایت خود کار کردید و بخش زیادی از سایت شما با استفاده از سرویس های وی انجام شد، هیچ تضمینی ندارد که همیشه به سراغ ی بروید. شما می توانید به راحتی با یک توسعه دهنده دیگر همکاری داشته باشید. در واقع ماهیت استاندارد وردپرس باعث شده ات که یک چیز شناخته شده باشد و هر کسی می تواند بخش های مختلف آن را انجام دهد. با این کار شما می توانید همیشه به سراغ بهترین سرویس دهنده بروید  به کسی وابسته نخواهید بود که بخواهد مانند سایت ساز با بالا بردن قیمت ها به صورت نامتعارف سر شما را کلاه بگذارد و شما را مجبور به انجام کاری کند که به نفع خودش می باشد.

 

یادگیری ساده و درک بهتر

در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید می توانید به چندین مرجع آموزشی خوب دسترسی داشته و سایت خود را بشناسید و اینکه این سایت برای شما چطور کار می کند و بهتر است که چطور بشود را به صورت کامل درک کنید. در مورد اینکه وضعیت این موضوع در سایت ساز چیست باید گفت که آنجا از این خبر ها نیست و شما به هیچ عنوان نمی توانید در مورد کار کرد سایت ساز اطمینان داشته باشید و معمولا اطلاعاتی که به شما داده می شود، دروغ هایی است که حاصل تحقیق در وبلاگ های برتر در زمینه طراحی سایت است و یک سیستم ضعیف در پس تمامی اینها قرار دارد که عامل اصلی خرابی هر روز سایت شما است.

پس با وردپرس وقتی که مشکلی را در سایت خود می بینید کافی است که آن را سرچ کرده و تمامی زیر و بم آن در اختیار شما خواهد بود. حتی اگر خودتان هم نمی خواهید آن را رفع کنید و کار را به توسعه دهنده دیگری سپرده اید، این حق طبیعی شما خواهد بود که بدانید مشکل از کجا بوده است و چطور باید رفع شود. سرپوشیده و پنهان بودن همه چیز در سایت ساز یکی و رفتار با کاربر به صورتی که او از هیچ چیز سر در نمی آورد یکی از بدترین تجربه های کاربری ای است که وب می تواند به شما بدهد.

البته در صورتی که این موضوع را هم برای کاربران و توسعه دهندگان دیگر باز بگذارند مطمئنا کسی از آن سر در نمی آورد و به خاطر پیچیدگی های برنامه نویسی های اختصاصی و عموما غیر استانداردی می باشد که در این سیستم ها انجام می گیرد.

یادگیری ساده و درک بهتر

 

هماهنگی با وب و کاربران

یکی از مهمترین ویژگی هایی که می توان گفت وردپرس نسبت به سایت ساز دارد، این است که همیشه می توانید سایت خود را بروز نگه داشته و با وب فارسی و آنچه کاربران به عنوان یک سایت مهم می شناسند و می بینند هماهنگ باشید. در مورد اینکه وضعیت ماژول ها و ظاهر ارائه شده توسط سایت ساز چیست باید گفت که خیلی از آنها بعد از مدتی آپدیت های خود را از دست داده و به یک روند ثابت روی می آورند و این در حالی است که وب و طارحی سایت روز به روز پیشرفت کرده و ظاهر سایت های رقابتی شما بهتر می شوند.

در این حالت شما یک سایت متروکه و قدیمی را خواهید داشت که می توان به طور قطع گفت که از جنبه های ظاهری به شدت افت داشته باشد و با آنچه که نیاز روز یک سایت برای طراحی است فاصله زیادی بگیرد. این در حالی است که وردپرس خود به نوعی یکی از پیشگامان ارائه ویژگی های جدیدی برای وب می باشد و می توان با استفاده از آن جدیدترین طراحی ها را برای سایت های وردپرسی انجام داد. وقتی کاربری وارد سایتی می شود که می بینید همانطور که سایت های بزرگ سایت خود را طراحی کرده اند این سایت هم یک سایت تعاملی و خوب را ارائه داده است، امکان بالا رفتن بازدهی برای این سایت بسیار بالاتر خواهد بود.

در کل می توانیم این موضوع را به اینصورت ارزیابی کنیم که اگر بخواهیم بگوییم راهکار بهره مندی از یک سیستم کاربردی به جای سایت ساز چیست می توانیم روی وردپرس به صورت ویژه ای حساب کنیم و طراحی سایت با وردپرس یکی از زمینه هایی است که می تواند امکانات خوبی را به شما بدهد و اگر به دنبال این هستید که به بهترین شکل این کار را انجام دهید، شهر وردپرس برای شما این کار را انجام خواهد داد. در صورتی که سری به صفحات طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت آموزشی بزنید می توانید با نمونه کارهای ما و اینکه می توانیم چه سایتی را برای شما طراحی کنیم بیشتر آشنا شوید.

هماهنگی با وب و کاربران

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی این موضوع که سایت ساز چیست و چه دردسر هایی را برای ما خواهد داشت پرداختیم و دیدیم که در واقع سایت ساز یک اکانت کوچک از یک سایت دیگر است که می توان تا حدودی رنگ و لعاب آن را تغییر داد و به یک سایت به ظاهر قابل قبول تبدیل کرد. در صورتی که شما برای راه اندازی سایت خود به سراغ سایت ساز بروید باید گفت که آسیب های حدی در انتظار کسب و کار اینترنتی شما خواهد بود و بهتر است قبل از اینکه این کار را انجام دهید کمی در مورد اینکه چرا نباید به سایت ساز ها اعتماد کرد تحقیق کرده و همینطور مواردی که در این مقاله برای این موضوع معرفی شد بیشتر فکر کنید. در صورتی که بخواهیم بگوییم بهترین راهکار به جای تلف کردن وقت خود با سایت ساز چیست می توانیم سیستم مدیریت محتوای وردپرس را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می توانید تمامی ویژگی های یک سایت کامل را برای خود داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *