میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست مطالب

فهرست مطالب

روش های پاک کردن کش در وردپرس

پاک کردن کش در وردپرس

ممکن است برای همه کاربرانی که دارای یک وب سایت وردپرسی هستند این مشکل به وجود آمده باشد که پس از ساعت ها ایجاد تغییر در وب سایت خود تغییرات ایجاد شده را در مرورگر مشاهده نکرده و در واقع نتیجه اصلاحیه بر روی وب سایت آنها اعمال نشده باشد، در واقع می توان گفت که این مشکل به دلیل وجود افزونه های حافظه کش است. همه مرورگر ها می توانند تصاویر، محتوای استاتیک و کد های جاوا اسکریپت را ذخیره کنند و این کار سبب می شود که بازدید های بعدی کاربر از وب سایت های اینترنتی سریعتر انجام شود چون حافظه کش باعث شده است که درخواست های کمتری به سمت سرور ارسال شود. اما گاهی اوقات مرورگر قادر به تشخیص تغییرات ایجاد شده نیست و همان نسخه های قبلی را بارگذاری می کند که در چنین شرایطی کاربر باید برای پاک کردن کش در وردپرس اقدام کند.

در این مقاله قصد داریم روش های پاک کردن کش در وردپرس را در اختیار شما بگذاریم تا با استفاده از این روش ها به راحتی بتوانید مشکل خود را برطرف نمایید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کش(Cache) سایت چیست؟

به طور کلی همه وب سایت های اینترنتی مختلف با توجه به عملکردی که دارند ممکن است در ماه چیزی حدود هزاران یا حتی بیشتر بازدید کننده داشته باشند. در حالت عادی زمانی که یک درخواست از طرف مرورگر کاربر به سرور میزبان وب سایت مورد نظر ارسال می شود، کار هایی برای پاسخ به درخواست کاربر صورت می گیرد تا پاسخ آن ارسال شود.

در واقع پس از ارسال درخواست کاربر مرورگر در خواست را ارسال می کند که برای انجام شدن درخواست کاربر اطلاعات ابتدا از پایگاه داده سپس وب سرور گرفته می شوند و در نهایت پاسخ درخواست کاربر به مرورگر ارسال می شود و کاربر می تواند نتیجه درخواست خود را مشاهده کند.

پس از بازیابی درخواست کاربر سرور اطلاعات صفحه مانند هدر، ساید بار، فوتر و تمامی موارد موجود در صفحه را جمع آوری می کند و از طریق مرورگر آن را به کاربر نمایش می دهد.

در بیشتر مواقع با توجه به این موضوع که کاربران درخواست مشاهده یک صفحه را دارند در آخر یک نتیجه ثابت را مشاهده می کنند. پس بهتر است که شرایطی ایجاد شود که سرور بتواند نتیجه نهایی را در حافظه کش ذخیره کند و در زمان دریافت درخواست های کاربران آن را ارائه دهد.

 

کش(Cache) سایت چیست؟

 

اگر تغییری بر روی هر یک از صفحات وب سایت خود انجام دهید، حافظه کش بعد از اولین درخواستی که از طرف کاربران دریافت می کند این تغییرات را شناسایی می کند و از آن لحظه به بعد آخرین نسخه ای که از وب سایت در دسترس دارد را به کاربران نمایش می دهد.

در نتیجه می توان گفت که سرور میزبان وب سایت شما این امکان را فراهم می کند که وب سایت خیلی سریعتر نسبت به قبل بتواند درخواست های کاربران را پاسخ بدهد و همین امر باعث شده که کاربران هم احساس بهتری نسبت به آن وب سایت داشته باشند، همچنین این موضوع باعث خواهد شد که وب سایت شما از نظر موتور های جست و جو عملکرد بهتری را داشته باشند.

به طور کلی کش یک راه حل برای ذخیره کردن یک نسخه استاتیک از وب سایت است و این موضوع به سیستم مدیریت محتوای وردپرس اجازه می دهد که در زمان اجرای کد های سنگین برنامه نویسی مانند PHP به کار خود ادامه دهد و این کار سبب بهتر شدن عملکرد و سرعت در وب سایت شما خواهد شد.

پاک کردن حافظه کش وردپرس یکی از بهترین قابلیت هایی می باشد که می تواند سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات شود و رضایت کاربران بازدید کننده را جلب کند اما گاهی اوقات استفاده از حافظه کش می تواند مشکل ساز شود و صاحبان وب سایت های وردپرسی باید اقدام به پاک کردن کش در وردپرس کنند.

کش سایت در کجا ذخیره می شود؟

در بخش بالا با مفهوم کش آشنا شدید بنابراین ممکن است با این سوال که کش سایت در کجا ذخیره می شود هم روبرو شده باشید، که در پاسخ به این سوال باید گفت که کش سایت می تواند در قسمت های مختلفی ذخیره شود که در ادامه آنها را توضیح داده ایم.

 

کش سایت در کجا ذخیره می شود؟

ذخیره کش ها در CDN

اگر در وب سایت وردپرسی خود از سیستم توزیع محتوای CDN برای بهبود امنیت و سرعت استفاده می کنید لازم به ذکر است که بدانید CDN  ها موجب کاهش دوان تایم می شوند و کش وب سایت را در یک فضای ابری ذخیره می کنند و ابری بودن این فضا باعث می شود که وب سایت در زمان کمتری دچار مشکل شود.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم توزیع محتوای CDN می توانید به مقاله CDN چیست مراجعه کنید.

ذخیره شدن کش در افزونه ها

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه ها یک رابط کاربری ساده برای کنترل کردن مواردی که می خواهند کش شوند هستند و تاریخ انقضای کش ها را تعیین می کنند و در نهایت یک راه حل برای پاک شدن سریع کش ها به کاربر ارائه می دهند.

ذخیره کش در صفحه های مرورگر

یکی دیگر از مکان هایی که کش می تواند در آن ذخیره شود مرورگر کاربران است که به عنوان آخرین محل برای ذخیره کش شناخته می شود.

به طور کلی هدف از کش کردن یک وب سایت افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربری می باشد، اما با این حال ممکن است که بعضی اوقات نتوانید تغییراتی را که در وب سایت وردپرسی خود انجام داده اید را در همان لحظه مشاهده کنید و این موضوع می تواند باعث سردرگمی شما شود که در این شرایط پاک کردن کش در وردپرس می تواند موثرترین راه حل باشد.

پاک نکردن کش سایت چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

در واقع استفاده از حافظه کش به این معنی است که شما در حال ارسال یک نسخه کپی شده از وب سایتتان برای کاربرانتان می باشید و این کار سبب می شود که صفحات با سرعت بالاتری بارگذاری شوند و کاربر هم احساس بهتری را تجربه کند.

اما موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به هر دلیلی کش وب سایت شما به درستی بازیابی نشود و شما قادر به نمایش نسخه نهایی وب سایتتان به کاربران خود نباشید، نمی توان گفت که افزایش سرعت در بارگذاری صفحات به تنهایی می تواند نظر کاربران شما را جلب کند.

پاک نکردن کش سایت چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

 

برخی از مشکلاتی که ممکن است بر اثر پاک نکردن حافظه کش به وجود بیایند عبارتند از:

ارائه ترفند های مختلف برای طراحی

امروزه داشتن یک وب سایت اینترنتی یکی از کار هایی است که همه افراد می توانند در کنار شغل خود به آن بپردازند. اما همان طور که می دانید یک کسب و کار ممکن است در حال تغییراتی باشد و آدرس، تلفن، محصولات و … آن تغییر کنند و لازم باشد که اطلاعات جدید جایگزین آنها شود. این تغییرات با توجه به هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد و سبب ایجاد یک سری تغییرات در یک وب سایت شود.

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد دارید تغییراتی را در محتوا یا طراحی وب سایت وردپرسی خود ایجاد کنید و این تغییرات ممکن است به هر دلیلی در معرض دید کاربران بازدید کننده قرار نگیرد که در چنین شرایطی کسب و کار شما تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند سبب بروز مشکلاتی شود.

بنابراین لازم است که شرایطی را در وب سایت خود برای پاک کردن کش در وردپرس در نظر بگیرید.

ارائه محتوا های جدید

به طور کلی برای آن که وبسایت ها ارزش پیدا کنند و در نتایج جست و جوی گوگل رتبه مناسبی را کسب کنند نیازمند محتوا های ازشمند و مرتبط که سئو شده باشد هستند. محتوا ها بیشتر شامل نوشته های داخل وبلاگ می شوند که برای جلب نظر مخاطب ها به وب سایت شما بسیار ارزشمند هستند.

اما یکی از مهمترین فاکتور هایی که موتور های جست و جوی گوگل برای آن ارزش بالایی قائل هستند، آپدت کردن محتوا ها به صورت منظم است.

به عنوان مثال فرض کنید که سرور شما با بازگشت به سمت حافظه کش نتواند محتوای جدید و آپدیت شده را به کاربران بازدید کننده شما نمایش دهد و در نتیجه موتور های جست و جو هم امکان دیدن محتوا های جدید را نخواهند داشت که در این گونه شرایط استفاده از حافظه کش بیشتر از اینکه مفید باشد می تواند سئوی وب سایت شما را به خطر بیندازد. در واقع می توانید برای رفع این مشکل اقدام به پاک کردن کش در وردپرس کنید تا مشکل برطرف شود.

آپدیت کردن افزونه ها و قالب

یکی از دلایلی که موجب می شود کاربر اقدام به پاک کردن کش در وردپرس کند، آپدیت کردن افزونه ها و قالب های محبوب سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.

در واقع هر زمان که کاربران اقدام به آپدیت کردن افزونه ها و قالب وردپرس می کنند لازم است که بعد از آن برای پاک کردن کش در وردپرس اقدام نمایند و این موضوع باعث می شود که هر زمان تغییری در پرونده ها و کد های وب سایتتان و شکل ظاهری آن ایجاد شد به سمت سرور ارسال شوند و بر روی وب سایت اعمال شوند.

ایجاد تغییرات در پایگاه داده

اگر به هر دلیلی شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ وب سایت شما تغییراتی را در فایل های پایگاه داده شما ایجاد کرده است یا وب سایت شما را به یک پایگاه داده دیگر منتقل کرده است شما باید حافظه کش وردپرس خود را یک بار پاک نمایید.

در غیر این صورت زمانی که کاربران بازدید کننده به وب سایت شما مراجعه می کنند با خطا و یک نسخه قدیمی از وب سایت شما مواجه می شوند که این امر در وب سایت های اینترنتی چندان جالب نمی باشد.

استفاده از هاست جداگانه برای ذخیره تصاویر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید با افزونه های بهینه سازی تصاویر در وردپرس، عملکرد وب سایتتان را بهبود دهید اما ممکن است پس از فرآیند بهینه سازی باز هم تصاویر قدیمی به شما نمایش داده شود.

در چنین شرایطی برای رفع مشکل باید پس از انجام بهینه سازی اقدام به پاک کردن کش در وردپرس کنید تا دیگر نسخه قدیمی تصاویر به کاربران نمایش داده نشود. همچنین بهینه سازی تصویر می تواند تاثیری خوبی بر روی سرعت بارگذاری وب سایت شما داشته باشد.

همان طور که در بخش بالا اشاره کردیم دلایل مختلفی وجود دارد که برای رفع شدن آنها کاربر باید نسبت به پاک کردن کش در وردپرس اقدام کند، بنابراین شاید برای شما این سوال به وجود آید که چگونه می توانید حافظه کش را حذف کنید که در ادامه روش های پاک کردن کش در وردپرس را در اختیار شما گذاشته ایم.

روش های پاک کردن کش در وردپرس

حال که با دلایل مختلفی که کاربر باید به خاطر وجود آنها از روش های پاک کردن کش در وردپرس استفاده کند آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با روش های مختلفی که برای انجام این کار وجود دارد آشنا شوید.

 

روش های پاک کردن کش در وردپرس

روش های پاک کردن کش در وردپرس عبارتند از:

پاک کردن کش مرورگر

پاک کردن کش در وردپرس با استفاده از روش پاک کردن کش مرورگر زمانی که مشکل به وجود آمده در ابعاد بزرگی است کار ساز نیست. چون با انجام این کار تنها کش مرورگری که بر روی سیستم شما قرار دارد پاک می شود اما می توانید این روش را هم امتحان کنید شاید مشکل به وجود آمده حل شد در غیر این صورت از روش های بعدی استفاده کنید.

مدیریت کردن حافظه کش از طریق سرور

به طور قطعی می توان گفت که بخشی از بحث پاک کردن کش مربوط به سرور می باشد. اما لازم به ذکر است که این نوع کش با کش وردپردس متفاوت است و شامل مواردی مانند کش پایگاه داده و کش PHP و … می شود. در واقع کش سایت می تواند یک نسخه کپی شده از فایل ها و محتوا های درون وردپرس شما تهیه کند. همچنین هر زمان که کاربر احساس کند کش سایت کمک چندانی نمی کند می تواند نسبت به پاک کردن آن اقدام نماید.

پاک کردن کش در وردپرس با استفاده از CDN

همان طور که می دانید سیستم توزیع محتوا کمک می کند که وب سایت هایی که با وردپرس طراحی شده اند یک سطح بالاتر از کش سایت را در اختیار داشته باشند. در واقع هر زمان که یک کاربر در هر نقطه ای از جهان برای مشاهده یکی از صفحات وب سایت شما درخواستی ارسال کند شبکه توزیع محتوای CDN فورا یک نسخه کپی شده از وب سایت شما را از روی وب سروری که نزدیک به موقعیت مکانی کاربر است برای او ارسال می کند.

بنابراین شما این شانس را خواهید داشت که محتوا های کش شده را به سرعت برای کاربران بازدید کننده خود ارسال کنید همچنین می توانید فاصله فیزیکی بین سرور میزبان وب سایتتان و کاربران بازدید کننده را تا حد زیادی از بین ببرید.

اما اگر قصد دارید که برای پاک کردن کش در وردپرس اقدام کنید باید از شرکتی که از آن خدمات سیستم توزیع محتوا را دریافت کرده اید بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند.

پاک کردن کش وردپرس از طریق فایروال وردپرس

یکی دیگر از روش هایی که برای پاک کردن کش در وردپرس وجود دارد استفاده از فایروال وردپرس است که نوعی پروکسی معکوس به شمار می رود. در واقع قبل از اینکه ترافیک به وب سایت وردپرسی شما برسد فایروال آن را مورد بازبینی قرار می دهد و در نهایت فیلتر می کند.

تفاوت این دو مورد در این است که از پروکسی های معکوس برای بهبود یافتن عملکرد وب سایت و از فایروال ها برای افزایش امنیت در وب سایت ها استفاده می کنند.

بنابراین چون از فایروال بیشتر برای امنیت وب سایت ها استفاده می شود به طور معمول کاربران نقشی در کنترل آن ندارند و اجازه اعمال هیچ گونه تغییری برای آنها وجود ندارد.

پاک کردن کش افزونه های محتوا

در حال حاضر افزونه های بسیاری هستند که کاربران می توانند از آنها برای بهینه سازی و تولید محتوا برای وب سایتشان استفاده کنند. در این صورت می توان گفت زمانی که شما قادر به مشاهده محتوا های بروز شده در وب سایتتان نیستید این مشکل می تواند مربوط به حافظه کش آن افزونه ها باشد.

گاهی اوقات ممکن است که با پاک کردن خود افزونه مشکلاتی در وب سایت شما رخ دهد بنابراین می توانید اقدام به پاک کردن کش افزونه کنید یا اینکه از یک افزونه بهینه سازی محتوا استفاده کنید.

پاک کردن کش در وردپرس با استفاده از افزونه ها

یکی از مناسب ترین روش هایی که برای پاک کردن کش در وردپرس وجود دارد استفاده از افزونه هایی است که خود سیستم مدیریت محتوای وردپرس ارائه کرده است. افزونه های وردپرس این قابلیت را برای کاربران فراهم می کنند که به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند نسبت به پاک کردن کش در وردپرس اقدام کنند.

در این بخش از مقاله قصد داریم یکی از بهترین افزونه های وردپرس را برای پاک کردن حافظه کش به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می توانید به راحتی حافظه کش وردپرس را پاک کنید.

افزونه WP Rocket

افزونه WP Rocket یکی از بهترین افزونه های سیستم مدیریت محتوای وردپرس است و به عنوان یکی از بهترین افزونه های مدیریت کش در بین کاربران شناخته شده است. یکی از قابلیت هایی که افزونه WP Rocket دارد این است که یک نمونه کامل از وب سایت شما را در کش خود ذخیره می نماید و این نسخه ذخیره شده را به کاربران بازدید کننده نمایش می دهد چون نسخه کش دارای سرعت بیشتری می باشد.

افزونه WP Rocket یا همان افزونه موشک یکی از افزونه های تجاری در وردپرس است که کاربران با استفاده از آن می توانند سرعت بارگذاری صفحات وب سایت خود را افزایش دهند.

در واقع افزونه WP Rocket فایل های استاتیک وب سایت را مانند فایل های جاوا اسکریپت، تصاویر و فایل های CSS در هنگام درخواست و کش کردن وب سایت برای کاربران بازدید کننده می تواند سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات شود.

در واقع از افزونه WP Rocket برای افزایش سرعت در وردپرس استفاده می شود که دارای یک سیستم برای بهینه سازی پایگاه داده می باشد و به وسیله آن سرعت و عملکرد پایگاه داده را افزایش می دهد و نقش موثری را در سرعت وب سایت ایفا می کند.

 

افزونه WP Rocket

 

استفاده از کش در افزونه WP Rocket و ذخیره کردن صفحه های وب سایت یکی از بهترین کار ها برای افزایش سرعت در وب سایت های وردپرسی است که می تواند استفاده از منابع سرور را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

در ادامه این مطلب به آموزش نصب و راه اندازی افزونه WP Rocket خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی بیشتر با این افزونه برای پاک کردن حافظه کش خود اقدام کنید.

نصب و راه اندازی افزونه WP Rocket:

این افزونه محبوب نسخه رایگان ندارد و نسخه هایی که از آن در دسترس است دارای امکانات بسیار کمی هستند و باید از نسخه پرمیوم آن استفاده کنید.

برای نصب و فعال سازی افزونه WP Rocket ابتدا باید وارد پنل مدیریت خود در وردپرس شوید و سپس به مسیرپیشخوان وردپرس -> افزونه ها -> گزینه افزودن -> بارگذاری افزونه مراجعه کنید و در صفحه باز شده فایل افزونه را بارگذاری نمایید و سپس اقدام به نصب و فعال سازی افزونه کنید.

پس از نصب و فعال سازی افزونه WP Rocket یک گزینه جدید به نام WP Rocket در منوی تنظیمات پیشخوان شما اضافه خواهد شد که از طریق آن می توانید تنظیمات مربوط به این افزونه را هم مانند تصویر زیر مشاهده کنید.

نصب افزونه WP Rocket

 

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این افزونه دارای تنظیمات مختلفی است اما شما برای پاک کردن کش در وردپرس لازم است که در همان صفحه اول که مربوط به منوی داشبورد است می توانید گزینه Clear Cache را انتخاب نمایید و حافظه کش وب سایت خود را پاک کنید.

به طور کلی می توان گفت که استفاده از حافظه کش در وردپرس یکی از مهمترین و اصلی ترین اقداماتی است که هر شخصی می تواند برای بهبود عملکرد وب سایت خود داشته باشد، اما در این مسیر لازم است که اطلاعاتی که به صورت کش ذخیره می شوند را پاک کنید تا در نهایت یک نسخه جدید و آپدیت شده از محتوای وب سایت شما به کاربران بازدید کننده نمایش داده شود.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به صورت کامل پاک کردن کش در وردپرس را برای شما توضیح دادیم در واقع پاک نکردن حافظه کش وردپرس گاهی اوقات می تواند سبب به وجود آمدن یک سری از مشکلات در وب سایت شما شود که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. برای پاک کردن کش در وردپرس روش های زیادی وجود دارد که هر کاربری می تواند از آنها برای رفع مشکل وب سایت خود استفاده کند که بهترین روش استفاده از افزونه ها می باشد.

در این مقاله افزونه WP Rocket را که یک افزونه پرمیوم می باشد به شما معرفی کردیم اما اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از این افزونه را ندارید می توانید از افزونه هایی مانند افزونه WP Super Cache که یکی از محبوب ترین افزونه ها برای ذخیره کردن کش در وردپرس است استفاده کنید و به راحتی و تنها با یک کلیک تمام محتوای حافظه کش را حذف کنید.

همچنین افزونه W3 Total Cache یکی دیگر از افزونه های وردپرسی است که به صورت رایگان در مخزن وردپرس قرار گرفته و  می توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *