ساخت نقشه سایت در وردپرس + آموزش ویدئویی

نقشه سایت در خیلی از مواقع با نقشه گوگل مپ اشتباه گرفته می‌شود اما واقعاً این کجا و آن کجا؟ اگر وبمستر هستید پس مهم‌ترین اصل سایت شما سئو است و ساخت نقشه سایت هم از واجبات سئو که حتماً باید انجام دهید.
ساخت نقشه سایت در وردپرس

یکی از اصول وبمستری توانایی ساخت نقشه سایت است به این طریق که ما باید صفحه‌ای را بسازیم و آن را به ابزارهای گوگل جهت شناسایی بهتر سایتمان معرفی کنید حال آماده‌اید آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس را شروع کنیم؟

 

داستان آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس

 

نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت در اصل یک راهنما برای موتورهای جستجو است که چطور سایت ما را برسی کنند و در اصل مثل یک نقشه سفر است. شما اگر بخواهید به مسافرت بروید به یک نقشه نیاز دارید که دقیقا نشان بدهد که از کدام مسیر بهتر است و چقدر زمان نیاز دارد. گوگل هم برای سفرهای پررمز و رازش به سایت ما و معرفی سایت ما به کاربران نیاز به نقشه راهنما دارد که دقیقاً موضوع آموزش این جلسه است که می‌خواهیم باهم آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس را قدم‌به‌قدم انجام بدهیم. از دید طراحان سایت و برنامه نویسان نقشه سایت به این شکل است. ساختار نقشه سایت
یک نموداری است که صفحات را از هم جدا و یک نظم خاصی را به صفحات اعمال می‌کند. در اصل به نقشه سایت نقشه xml هم گفته می‌شود همان‌طور که شاید دیده باشید برای استفاده از ابزارهایی مثل Google Search Console باید یک نقشه سایت معرفی کنیم. افزونه‌های بسیاری هستند که این کار را انجام می‌دهند حتی افزونه Yoast که برای سئو استفاده می‌شود. اما در این آموزش می‌خواهیم در مورد افزونه Google XML Sitemaps صحبت کنیم که نسبت به سایر افزونه‌ها تنظیمات حرفه‌ای‌تری دارد و نقشه سایت فقط ساخته نمی‌شود بله نقشه سایت توسط خودتان چیده می‌شود.
در حال حاضر بهترین افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس طبق آمار مخزن وردپرس همین افزونه است.

 

نصب افزونه Google XML Sitemaps

برای نصب این افزونه طبق تصویر زیر اقدام کنید:

  1. یا از قسمت افزونه‌ها روی گزینه بارگذاری افزونه کلیک کنید و از لینک زیر افزونه را دانلود کنید و در قسمت بارگذاری، افزونه را بارگذاری کنید.
  2. یا اینکه از قسمت کلیدواژه Google XML Sitemaps را تایپ کنید و افزونه ایجاد دکمه برو به بالا در وردپرس را نصب و سپس فعال‌سازی کنید.

آموزش نصب افزونه Google XML Sitemapsدرصورتی‌که با نصب کردن افزونه مشکلی ‌دارید می‌توانید آموزش نصب افزونه را مشاهده کنید.
بعد از نصب افزونه و فعال‌سازی آن گزینه‌ای به اسم XML-Sitemap در بخش تنظیمات در منوی وردپرس اضافه می‌شود. پیشخوان افزونه Google XML Sitemaps
تمامی تنظیمات افزونه در این بخش قرار داده‌شده است که انجام موارد مهم وارد بخش تنظیمات می‌شویم.

 

تنظیمات افزونه Google XML Sitemaps

قبل از شروع تنظیمات این نکته را داشته باشید که یک نقشه سایت برای ما بعد از نصب افزونه ساخته می‌شود فقط با تنظیمات این نقشه را حرفه‌ای‌تر می‌کنیم برای اینکه به این نقشه ساخته‌شده دسترسی داشته باشیم روی لینکی که در عکس زیر مشخص‌شده کلیک می‌کنیم.

آدرس نقشه سایت در افزونه Google XML Sitemaps

بخش تنظیمات ساده در افزونه Google XML Sitemaps


Notify Google about updates of your site: با زدن تیک این بخش اگر مطلب جدیدی را منتشر کنید گوگل باخبر خواهد شد.

 

Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your site: با زدن تیک این بخش مشابه بخش بالا مطالب جدید اطلاع‌رسانی می‌شوند اما به موتور جستجو

 

Bing Add sitemap URL to the virtual robots.txt file: با زدن این تیک به افزونه اجازه می‌دهیم که آدرس نقشه سایت را به فایل robots.txt که فایلی مخصوص برای ربات‌های گوگل است اضافه کند.

 

Advanced option: این بخش تنظیماتی در مورد محدودیت میزان حافظه مورداستفاده در افزونه رو مشخص می‌کند که موارد پیش‌فرض خود افزونه مناسب هستند و تغییرات این بخش کمی بااحتیاط باید صورت بگیرد.

 

Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it: این بخش با درخواست کاربر نقشه سایت شما فشرده‌سازی می‌شود، اگر نقشه سایت شما به مشکل خورد این بخش را غیرفعال کنید.

 

Include a XSLT stylesheet: برای تغییر طراحی نقشه سایت می‌توانیم از فایل‌های xsl استفاده کنیم که اگر آشنایی با فایل‌های xsl ندارید نگران نباشید این بخش اهمیت زیادی ندارد.

 

Override the base URL of the sitemap: این گزینه در مواردی که سایت شما روی یک ساب دایرکتوری هست مورداستفاده قرار می‌گیرد مثلاً سایتتان را از Yourname.com به Yourname.com/shop تغییر داده این اینجا آدرس ساب دایرکتوری جدید یعنی Yourname.com/shop را بدهید.

تنظیمات ساده در افزونه Google XML Sitemaps

تنظیمات اضافی در افزونه Google XML Sitemaps
این بخش مخصوص درج صفحاتی است که ما می‌خواهید در نقشه سایت ما موجود باشد اما جزئی از وردپرس ما نیست مثلاً فرض کنیم سایت شما Yourname.com/blog هست و آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس را می‌بینید که برای این سایت نقشه xml بسازید اما در روت اصلی سایت شما یعنی Yourname.com صفحاتی وجود دارد که می‌خواهید حتماً در نقشه سایتتان وجود داشته باشد پس با زدن Add new page می‌توانید صفحاتی که می‌خواهید اضافه کنید یا حتی با اولویت نمایش در نقشه مشخص کنید.

تنظیمات اضافی در افزونه Google XML Sitemapsتنظیم اولویت مطالب وردپرس در نقشه سایت
این بخش مخصوص اولویت‌بندی برای ارزش مطالب است در اصل در این بخش ما مشخص می‌کنیم که بهترین مطالب ما چه مطالبی هستند و بر چه اساسی اندازه‌گیری می‌شود.

Do not use automatic priority calculation: با انتخاب این گزینه هیچ فرقی بین مطالب اعمال نمی‌شود.

Comment Count: با انتخاب این گزینه محبوبیت مطالب بر اساس تعداد نظرات مشخص می‌شود.

Comment Average: با انتخاب این گزینه محبوبیت مطالب بر اساس میانگین نظرات مشخص می‌شود.

اولویت مطالب در افزونه Google XML Sitemaps


محتوای نقشه سایت در افزونه
Google XML Sitemaps
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این افزونه دقیقاً همین‌جاست. در این بخش می‌توانیم مشخص کنیم چه مواردی در نقشه سایت درج شوند که به‌صورت پیش‌فرض صفحه اصلی سایت، مطالب و برگه‌های انتخاب‌شده‌اند اما مواردی مثل دسته‌بندی‌ها،آرشیو مطالب هم امکان انتخاب کردن دارند اما بسته به نیاز شما قابل انتخاب هستند.
شاید شما در این بخش موارد بیشتری را مشاهده کنید مثلاً بخش‌هایی مثل Custom taxonomies یا Custom post types که این بخش‌ها بسته به قالب سایت شما تعیین می‌شوند و مواردی مثل نمونه کارها، محصولات و… در آن‌ها درج‌شده که اگر می‌خواهید محصولات یا بخش‌های دیگر بیشتر دیده شوند تیک را بزنید.

Include the last modification time: این بخش هم مخصوص این هست که اگر تغییراتی در صفحات تیک زده‌شده انجام دادید موتورهای جستجو باخبر شود.

محتوای نقشه سایت در افزونه Google XML Sitemaps


حذف آیتم از نقشه سایت در وردپرس
اگر می‌خواهید مطلبی یا صفحه‌ای خاص در نقشه سایت دیده نشود و یا به‌کل دسته‌بندی را از نقشه سایتتان حذف کنید فقط کافی است دسته را انتخاب کنید و یا برای مطالب id مطلب را یادداشت کنید. برای به دست آوردن id مطالب وردپرس می‌توانید ویدئو آموزشی همین مطلب که مفصل توضیح داده‌شده است را ببینید.

حذف آیتم ها در افزونه Google XML Sitemaps


دوره به‌روزرسانی نقشه سایت در وردپرس
نقشه سایت در اصل برای کمک به ایندکس و شناسایی سایت شما آمده، اما قرار نیست همیشه ثابت باشد چون اصل یک سایت زنده به‌روزرسانی هست برای همین در این بخش ما می‌توانیم دوره به‌روزرسانی رو مشخص کنیم یعنی: بگوییم که صفحه اصلی را هرچند وقت در نقشه بروز کن تا ربات‌های گوگل متوجه تغییرات جدید بشوند و همین روال برای سایر بخش‌های سایت، پیشنهاد می‌کنم طبق ویدئو و نکاتی که گفته‌شده این بخش را تکمیل کنید.

دوره به‌روزرسانی در افزونه Google XML Sitemapsاولویت صفحات نقشه سایت در افزونه Google XML Sitemaps
چه صفحاتی از سایت شما بیشتر اهمیت را دارند؟ تابه‌حال به این سؤال فکر کرده اید؟ بعضی‌ها میگویند صفحه اصلی، خیلی‌ها صفحات محصول را صفحه مهم می‌بینند و خیلی‌ها صفحات وبلاگ اما واقعاً چه صفحاتی مهم هستند؟ صفحاتی که کاربر با شما و فعالیت‌هایتان آشنا می‌شود که منجر به فروش می‌شود صفحات بااهمیتی هستند یکی از همین صفحات صفحه اصلی است اما صفحه اصلی هم اولویت کمتری نسبت به صفحاتی مثل صفحات مطالب و محصولات دارد پس این بخش را با توجه به نوع کسب‌وکارتان تکمیل کنید.

اولویت ها در افزونه Google XML Sitemapsخروجی نهایی ساخت نقشه سایت در وردپرس

بعد از انجام تمام تنظیمات و کلیک روی لینک نقشه سایت که در ابتدای بخش تنظیمات به آن اشاره کردیم همچنین صفحه‌ای به‌عنوان نقشه سایت برای ما ساخته خواهد شد.
حال فقط کافی است این نقشه را به ابزارهای مربوطه معرفی کنیم.
نقشه سایت ساخته شده در وردپرسمعرفی نقشه سایت به Google Search Console

برای معرفی نقشه سایت در قدم اول کلمه Google Search Console را در گوگل سرچ کنید و وارد سایت این ابزار شوید. دقت کنید که حتماً باید اکانت جیمیل داشته باشید بعد از معرفی سایتتان به این ابزار حالا در این ابزار در منو سمت چپ Crawl کلیک کنید و از زیر منو این گزینه Sitemaps را انتخاب کنید. منوی google search console
بعد از انتخاب گزینه وارد صفحه زیر خواهید شد.
همین‌طور که در عکس هم مشخص هست از بخش سمت راست و بالا می‌توانیم آدرس نقشه سایتمان را وارد کنیم و دقت کنید قبل از تائید نقشه روی گزینه Test کلیک کنید تا گزارشی از سالم بودن نقشه سایت بدهد که ما متوجه شویم نقشه سایت ما کامل و قابل‌استفاده است. بعد از تائید نهایی چند روزی طول خواهد کشید تا نقشه سایت شما تکمیل و موتور جستجو گوگل از آن استفاده کند.
معرفی نقشه سایت به ابزار google search console

 

جمع‌بندی:

نقشه سایت در خیلی از مواقع با نقشه گوگل مپ اشتباه گرفته می‌شود اما واقعاً این کجا و آن کجا؟ اگر وبمستر هستید پس مهم‌ترین اصل سایت شما سئو است و ساخت نقشه سایت هم از واجبات سئو که حتماً باید انجام دهید با بهترین افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس و آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس می‌توانید نقشه سایتی بسازید با امکاناتی که هر سایتی امکانش را ندارد.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل
[wp-review]

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

با دادن امتیاز به مطالب مارا در خدمت رسانی بیشتر یاری کنید و اگر از این مطلب راضی بودید با امتیاز بالا به نویسندگان سایت قوت قلب بدهید و اگر رضایت نداشتید حتما در نظرات همین مطلب اعلام کنید و به ما در این مسیر کمک کنید.

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

2 پاسخ

  1. سلام. مطلب خیلی جامع و کاملی بود. کمک زیادی کرد. افراد سخاوتمندی مثل شما با انتشار چنین مطالبی در پیشرفت و ترقی انسان های دیگر کمک ارزنده‌ای می‌کنند. همیشه سربلند و پیروز باشید.

    1. سلام وقت بخیر. خوشحالیم از اینکه کمکی کرده ایم و ممنونم از نظر با محبتی که ارسال کردید. موفق و موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *