لاراول چیست – معرفی فریم ورک محبوب Laravel

لاراول چیست

شروع برنامه نویسی را می توان یکی از کارهایی دانست که اگر مسیر درست آن را ندانید این کار به شدت سخت خواهد بود و اصلا هم موضوعی نیست که آن را مخفی کنیم و هر برنامه نویسی در ابتدای راه و گیج زدن های خود این را تجربه کرده است. اما از جایی به بعد جرقه ای در ذهن زده می شود و این لحظه همان لحظه ای است که قبل و بعد آن با هم تفاوت بسیار دارد و شما دیگر می دانید که کجا هستید و چه می خواهید. اینکه شما چه پلتفرم و فریم ورکی را برای شروع برنامه نویسی انتخاب کنید می تواند تاثیر زیادی روی این موضوع داشته باشد که این جرقه کی در ذهن شما زده شود و شما تبدیل به یک حرفه ای در این زمینه شوید که خوب می داند دارد چه کار می کند. لاراول چیست سوالی است که می تواند شما را با فریم ورکی آشنا کند که جرقه ذهن شما در آن بسیار سریعتر خواهد خورد. در ادامه به بررسی این فریم ورک قدرتمند می پردازیم.

لاراول چیست

در پاسخ به این سوال که لاراول یا همان Laravel چیست باید گفت که لاراول یک فریم ورک برنامه نویسی وب به صورت اوپن سورس و متن باز است که با استفاده از زبان php امکان توسعه برنامه های تحت وب را با تمرکز بر ساخت وبسایت ها برای برنامه نویسان ارائه می کند. در واقع به صورت خودمانی باید بگوییم که یک فریم ورک طراحی سایت php است و نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که شما با استفاده از آن می توانید توسعه وب را به صورت مدل-نما-کنترلر یا همان MVC انجام دهید که یکی از اصلی ترین و بزرگترین الگوهای طراحی و معماری های ساخت سایت است و در مورد آن مفصل صحبت خواهیم کرد.

موضوع دیگری که باید در مورد لاراول در نظر داشت، اوپن سورس بودن و رایگان بودن آن است که می توان به کد آن روی گیت هاب دسترسی داشت و در مورد لایسنس اوپن سورس آن نیز باید گفت که این برنامه تحت لایسنس MIT منتشر شده و این موضوع به این معنی است که این فریم ورک قرار نیست به صورت کامل تغییر کرده و صرفا ماژول های آن می توانند تغییر کنند.پس این موضوع که روش کاری آن به صورت کلی عوض شود وجود نخواهد داشت و اگر آن را یاد بگیرید می توانید تا پایان دنیا با همان روش سایت بسازید و لازم نیست نگران آپدیت های آن باشید، و فقط قابلیت های جانبی مختلفی به لاراول اضافه می شود که در مسیر اصلی ساخت برنامه های تحت وب با آن خدشه ای وارد نمی کند.

فریم ورک لاراول چیست

اگر بخواهیم بگوییم که ریشه لاراول چیست و این فریم ورک از کجا آمده است باید گفت که این فریم ورک ریشه در یکی از فریم ورک های قوی و پایه php به نام سیمفونی دارد که آن را به صورت کامل در مقاله سیمفونی چیست مورد بررسی قرار دادیم. این فریم ورک دقیقا مانند فریم ورک مادر خود از یک مدیریت وابستگی تخصیص یافته برای کلاس های خود استفاده کرده و پایگاه داده آن هم از نوع رابطه ای می باشد که معمولا از MySQL برای برنامه نویسی در آن استفاده می شود.

اما بزرگترین مواردی که در مورد ویژگی های تخصصی لاراول می توان به آن اشاره کرد همان بحث الگوی طراحی آن است که در ادامه آن را با هم بررسی می کنیم.

معماری لاراول چیست

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، معماری اصلی برنامه ها در لاراول، معماری MVC است. در مورد معماری مدل-نما-کنترلر باید گفت که یکی از بهترین انواع الگوهای طراحی در وب می باشد و فلسفه آن این است که یک جداسازی کلی را بین بخش بک اند و سمت سرور و همینطور فرانت اند و رابط کاربری وب سایت فراهم می کند.

در واقع یک سایت که با الگوی MVC پیاده سازی شده است یه بخش اصلی دارد:

  • M یا همان مدل(MODEL) که سمت سرور برنامه و رابط اصلی با پایگاه داده خواهد بود
  • V یا همان ویو(VIEW) که رابط کاربری و کدهای HTML و CSS هستند
  • C یا کنترلر که وظیفه ارتباط این دو بخش را بر عهده دارد.

هر یک از این بخش ها به صورت جداگانه کار خود را انجام داده و برای ساخت و توسعه هم از هم جدا می باشند. در این مورد باید گفت که بهترین قابلیتی که MVC می تواند ارائه کند در واقع همین جدا سازی است که مزایای زیادی را دارد.

معماری لاراول چیست

روش کار در این معماری به این صورت است که در ابتدا وقتی درخواستی برای سرور ارسال شود، سرور آن را بررسی کرده و اطلاعات مربوطه را توسط بخش مدل از پایگاه داده استخراج کرده و به کنترلر تحویل می دهد. کنترلر فرمت مخصوص نمایش در ویو را روی آن گذاشته و اطلاعات را برای ویو که بخش نمایشی و کدهای CSS و HTML هستند ارسال می کنند. این اطلاعات به کاربر نمایش داده شده و در بازگشت نیز به همین صورت می باشد. وقتی کاربر اطلاعاتی را برای سرور می فرستد، ابتدا اطلاعات از کنترلر با تغییر فرمت عبور کرده و بعد از آن به سرور می رسد.

این جداسازی باعث شده است که دو امکان بزرگ در اختیار لاراول قرار بگیرد. اولین موضوع اینکه با استفاده از  لاراول شما می توانید مطمئن باشید که هر پیام دست کم دو بار و توسط دو ماژول مختلف کنترل شده و احتمال حملاتی مانند SQL Injection به صفر می رسد، و موضوع بعدی این است که هر کدام از این بخش ها می تواند بدون وابستگی به بخش دیگر تغییر کرده و توسعه پیدا کند. پس برای توسعه مجدد سایت ها مشکلی نخواهد بود و شما می توانید از این قضیه که وبسایت اول بدون تداخل باقی می ماند مطمئن باشید.

اکنون که می دانیم لاراول چیست از چه معماری ای برای ساخت برنامه های خود استفاده می کند، نوبت به این رسیده است که بر اساس روال موجود به بررسی مزایا و معایب این فریم ورک برنامه نویسی بپردازیم و ببینیم که داستان از چه قرار است.

مزایای لاراول چیست

تا اینجای کار که داشتیم به این مورد که لاراول چیست می پرداختیم به صورت ضمنی به مزایای زیادی مانند راحتی در شروع، سریع بودن یادگیری و همینطور معماری قوی MVC که باعث می شود این فریم ورک یک فریم ورک توسعه پذیر و امن باشد اشاره کردیم و دیدیم و باید بگوییم که این موراد هم جزو مزایای لاراول هستند. اما وقتی که می گوییم مزایای لاراول چیست قطعا انتظارات بیشتری از این سیستم داریم و می دانیم که استفاده از این سیستم برای برنامه نویسی قرار است مزایای دیگری هم به ما بدهد.

در مورد این موضوع باید گفت که این انتظار به جا است و لاراول خیلیی بیشتر از این موارد مزایای دارد که می توان روی آنها حساب کرد. در ادامه به صورت کامل مزایای این سیستم را معرفی می کنیم.

موتور قالب Blade

یکی از بهترین مزیت ها و مواردی که می توان در رابطه با لاراول به آن اشاره کرد این است که شما برای ساخت فرانت اند و ظاهر سایت خود لازم نیست که به سراغ یادگیری فریم ورک دیگری بروید و موتور قالب ساز Blade به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. این موتور قالب می تواند ظاهر سایت شا را با استفاده از ویجت های آماده ای که در اختیار شما قرار می دهد بسازد و به صورت کامل آن را طراحی و پیاده سازی کند.

مدیریت صف ها

مورد دیگری که می توان در مورد مزیت های لاراول به آن اشاره کرد این است که این سیستم می تواند یک مدیریت یکپارچه و خوب را روی صف های ریکوئست ها و درخواست های پردازشی داشته باشد. اگر بخواهیم این مزیت کاملا تخصصی را باز کنیم، باید بگوییم که لاراول می تواند به تعداد بیشتری کاربر در زمان کمتری پاسخ دهی کند و اولویت بندی درخواست ها به گونه ای است که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

مزایای لاراول چیست

تزریق وابستگی

یکی از تکنیک های مهم در برنامه نویسی که خیلی هم مهم و پیچیده است، تزریق وابستگی یا همان Dependency Injection نام دارد که خود یک کتاب جدا دارد و اگر بخواهیم آن را باز کنیم باید تا فردا حرف بزنیم. اما در مورد آن می توانیم همین قدر بگوییم که این تکنیک کمک می کند که خاصیت بعضی از آبجکت های توابع به بعضی دیگر انتقال پیدا کرده و در لاراول هم وجود دارد.

اما در مورد اینکه چه کمکی به ما خواهد کرد و چرا باید در جواب سوال مزیت های لاراول چیست به آن اشاره کنیم باید گفت که یکی از مهمترین قابلیت هایی که این تکنولوژی در اختیار لاراول می گذارد کوتاه تر کردن و کوچکتر کردن کد برنامه است که شما در آن می توانید مطمئن باشید که خیلی از کلاس هایی که ایجاد می کنید از وابستگی ها و قابلیت های سایر کلاس ها استفاده می کنند و لازم نیست خیلی از مسائل را به صورت جز به جز باز کرده و نگران اختلالات و خطاهای از پیش تعیین نشده و ضعف در معماری شبکه ها باشید.

ترمینال Artisan

یکی دیگر از ویژگی هایی که لاراول برای برنامه نویسان خود ارائه می کند و شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی آن به شمار می رود ترمینال آرتیسان است که به شما این امکان را می دهد که با هسته سایت خود تعامل داشته و به آن دسترسی داشته باشید. شما می توانید سایت خود را با استفاده از دستورات آن تنظیم کرده و لازم نیست برای هر کاری به سراغ فایل های سایت خود بروید. می توانید آن را ریست کرده، بعضی ویژگی ها را تغییر داده و یا آن را غیر فعال و فعال کنید.

کدنویسی به صورت ماژولار

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که برنامه نویسی در لاراول به صورت ماژولار می باشد و باید این موضوع را در نظر داشت که ماژول هایی که شما از آنها در برنامه استفاده می کنید می توانند از نوع Reusable یا همان قابل استفاده مجدد باشد و این کار باعث می شود که شما با یک بار برنامه نویسی بتوانید همیشه از این ماژول استفاده کرده و بعد از گذشت مدتی سرعت شما بالاتر خواهد رفت.

منابع آموزشی کامل و فارسی

یکی از مهمترین مواردی که می توان در کار کردن با یک فریم ورک برنامه نویسی به آن توجه کرد این است که آیا اصلا می شود این فریم ورک را یاد گرفت یا خیر. در این مورد باید گفت لاراول یکی از بهترین گزینه ها است و اگر یک جست و جوی کوتاه برای منابع آموزشی آن داشته باشید این موضوع برای شما آشکار می شود. منابع زیادی برای کار کردن با آن وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها به صورت کامل کار کردن با لاراول را یاد گرفت.

علاوه بر منابع فارسی باید گفت داکیومنت هایی که برای لاراول ارائه می شود هم حرف ندارد و تمامی قابلیت های آن به صورت مو به مو توضیح داده می شود. در کل می توانیم در مورد این موضوع بگوییم که لاراول یکی از فریم ورک هایی است که برای یادگیری آن هیچ مانعی وجود نداشته و همه چیز فراهم است.

منابع آموزشی در لاراول

تا اینجای کار این سوال که مزایای لاراول چیست به صورت کامل بررسی شد اما هر پلتفرم نرم افزاری در کنار مزایای خود چالش ها و معایبی هم دارد و باید بگوییم که این یک اصل است. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

معایب لاراول چیست

اگر بخواهیم بگوییم که لاراول یک فریم ورک درجه یک و بدون ایراد است باید گفت که اغراق کرده ایم و هر چند که این فریم ورک کاربردی و خوب است، اما ایرادات زیادی هم دارد و باید گفت که یک برنامه نویس نیازمند این است که بداند آنها چه هستند تا در موقع کار کردن روی این موارد دقت بیشتری داشته باشد.

پس اگر قصد دارید یک برنامه نویس لاراول شوید، لازم است این موارد را در نظر داشته باشید:

نیاز بالا به ابزار های جانبی

در خیلی از موارد لاراول به تنهایی نمی تواند عمل کند و شما نیاز دارید برای کمک به سراغ ابزار های جانبی بروید و ممکن است که برای پروژه های بزرگ دچار مشکل شوید. در این رابطه باید گفت که لاراول به نوعی یکی از فریم ورک های سبک وزن به حساب می آید و خیلی از قابلیت های ضروری را ندارد و اگر بخواهیم این فریم ورک را با فریم ورک هایی مانند جنگو یا فریم ورک های مورد استفاده روی پلتفرم نود جی اس که در مقاله نود جی اس چیست آن را بررسی کردیم مقایسه کنیم، با یک فریم ورک کوچک طرفیم.

پس لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر بخواهیم پروژه ای بزرگ را هندل کنیم نیاز به این داریم که لاراول را بزرگ کنیم و برای اینکار از ابزار های جانبی استفاده می شود که ممکن است کار کردن با آنها کمی زمانگیر باشد.

معایب لاراول چیست

مچ نشدن با کامپوزر

در اینجا هم باز با یکی از اصطلاحاتی که خود به یک مقاله و کتاب جدا نیاز دارد روبرو هستیم. شاید کم و بیش نام کامپوزر را شنیده باشید و با آن آشنا باشید. کامپوزر یکی از سیستم های مدیریت پکیج های اپلیکیشن در زبان PHP است که بیشتر فریم ورک های این زبان برنامه نویسی از آن استفاده می کنند و کتابخانه های خوبی را برای وابستگی های کلاس ها در این مورد معرفی می کند.

لاراول کمی در مچ شدن با این ویژگی حرفه ای و این کتابخانه ها مشکل دارد و ممکن است روش هایی که شما روی فریم ورک هایی مانند سیمفونی دیده اید و از صحت کارکرد آنها مطمئن هستید، روی لاراول کاربردی نباشد و با ارور هایی همراه باشد.

فرایند کند پروژه

یکی دیگر از مواردی که می توان گفت در مورد سوال معایب و چالش های لاراول چیست باید به آن هم اشاره کنیم این است که نسبت به خیلی از فریم ورک های دیگر برای PHP فرایند تولید نرم افزار کند تری دارد و باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ممکن است وقت را از دست بدهید. پس باید به ددلاین ها و مهلت هایی که دارید توجه ویژه ای داشته باشید.

به طور کلی می توان بگوییم که معایب و موضوعاتی که به عنوان چالش در مورد لاراول مطرح می شود در برابر مزایایی که دارد خیلی برتری نداشته و اگر بخواهیم یک ارزیابی از آن ارائه کنیم، می توانیم بگوییم که جواب ما این خواهد بود که با یکی از فریم ورک های خوب طرف هستیم که مزایای زیادی را در اختیار ما قرار می دهد و می توان به آن به عنوان یک فریم ورک خوب برای زبان برنامه نویسی PHP اعتماد کرد.

وضعیت کلی لاراول چیست

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی این موضوع که فریم ورک لاراول چیست و چه قابلیت هایی دارد پرداختیم. می توانیم بگوییم که این فریم ورک محبوب طراحی سایت به زبان PHP شهرت خود را به درستی بدست آورده است و به نظر می رسد شهرت و محبوبیت خود را به درستی بدست آورده است. لاراول یک فریم ورک ساده و سبک است که با استفاده از ابزار های جانبی بزرگ می شود و امکانات خوبی را به خود می گیرد. همینطور شما می توانید به آموزش های آن به راحتی دسترسی داشته و از آنها استفاده کنید.

تلگرام
فیسبوک
لینکدین
واتساپ
ایمیل
[wp-review]

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

با دادن امتیاز به مطالب مارا در خدمت رسانی بیشتر یاری کنید و اگر از این مطلب راضی بودید با امتیاز بالا به نویسندگان سایت قوت قلب بدهید و اگر رضایت نداشتید حتما در نظرات همین مطلب اعلام کنید و به ما در این مسیر کمک کنید.

ما را در تلگرام دنبال کنید

ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *